Bygging av lofotjolle

  • Utskrift

Lofotjolla var en uvurderlig lettbåt for fembøringene og etterhvert skøyter og kuttere.
Opp gjennom åra har vi bygd en god del. Det er særlig skøyteeiere som vil ha.

Kjøl med kjølbrett, forstevn og stevn til speilet.

Speilet ferdig laget og festa på bakstevn.

Her er kjølbordet stima. På noen joller har vi hogd framhalsene for å få bedre legg framme.

Tredje omfaret er på.

Fjerde omfaret klinkes.

Ripbordet felles. Her oppe er det ganske lett arbeid.

Innveden legges inn. Båten virker som et trau før innveden er inne.

Toftene er ferdige. De gamle jollene hadde sneller under toftene. Vi har kutta ut det og heller laga litt tykkere tofter.

Vaterbord og tolleganger ferdig. Jolla har litt strekk i sida og botnet for at den ikke skal skrubbe for mye.

I Målselva i Troms har det vært flere elvebåttyper i bruk. Ferger og prammer har vært brukt til å frakte folk, bileer og dyr over elva.
Mindre båter har vært brukt til fløting og laksefiske. For bruk i Målselvkulpen til fiske var det minst 3 litt forskjellige typer.

Vi har bygd to av dem, Aarskogbåt og Fossumbåt. Her skal vi vise noen bilder fra bygginga av Fossumbåt.


Kjøl og stevner er ikke så ulikt laga som på jollene, bortsett fra speilet.

Første omfar er paddeflatt. Borda er 3/4 tom tykke, og bør stimes for å lette arbeidet.

Også andre omfaret er flatt. Jeg stimer dette og.

3. omfar er ferdige. Sidene i båten er påbegynt. Nå må botnbanda inn.

Botnbanda felles.

Ripbord, innved og tofter er på plass.

Før vaterbordet legges på, må det en liten slange innvendig som støtte.

Ferdig båt på sjøen for å sjekkes og prøves litt.

Båten er lettrodd og stødig.